Av Torbjørn Leidal


Redaksjonen i Næringspolitikk.no kan se tilbake på den første ordinære driftsuken med håp om at den neste blir like god. Vi har publisert debattinnlegg fra nærings- og interessepolitiske foreninger, politiske partier/stortingsrepresentanter og advokater. Ifølge vår tekniske ansvarlige har vi lesere på Stortinget, i departementer, blant grupper som ovennevnte forfattere og i flere mediehus. På onsdag kom vi på Face book og torsdag ble vi registrert på media overvåkingene. I underkant av tre tusen lesere for en smal nettavis med et så lite tabloid navn og virke som Næringspolitikk.no, er mer enn vi trodde da vi skrudde på mac´ ene mandag morgen. Nå lar vi stortingsrepresentant Kristin Vinje få ligge øverst på siden over helgen i påvente av nye innlegg. For de som måler suksess med antall annonser kan vi opplyse at tilbud om redaksjonell annonsereklame er avvist av prinsipielle årsaker. Vi ønsker kun annonser som er relevante for våre lesere. Vi har råd til å vente. Dette er en langsiktig satsing der ideen ble unnfanget for syv år siden. En debattredaktør i riksavis var inspirator. Han mente næringspolitiske foreninger med milliarder i medlemsomsetning og rammevilkårs krise på gang, ikke hadde større rett til publisering enn en lektor i Tørdal. Det er den frie presses oppdrag å publisere lektorer i Tørdal. Når det går på bekostning av budskap om feil rammevilkår som fører til unødig milliardtap, da viser det behov for Næringspolitikk.no.

Den samme muligheten til publisering får partier og politikere som gjerne vil forklare seg. Det krever ofte mer plass enn 2.500 tegn. Dokumentasjon i form av grafikk og statistikk tar minst like stor (god) plass.

Så derfor, kom igjen neste uke og kjør debatt!

Ha en fin helg.