MEDIA MÅ LÆRE Å TILFREDSTILLE KUNDENE!

 

Norsk Journalistlag avslutter sitt landsmøte på Gardermoen i dag. De har diskutert det meste som er relevant for landsmøter til journalister å diskutere. Det mangler likevel ett tema. Hvordan tilfredsstille publikum!

Før Aftenposten tilbød sine ferierende abonnenter pdf-versjon/Eavis måtte leserne mase i to år. For abonnenter på sommerferie utenfor Oslogryta kuttet Aftenposten den dagsferske distribusjonen til Sørlandet. Alternativet var dyr forsendelse i posten flere dager senere.

Etter to år med masing fikk Aftenpostens ferierende abonnenter endelig avisen digitalt. I mellomtiden fikk man generøse tilbud om å gi bort abonnementet til et sykehjem eller lignende i Oslo, mens man var på ferie.

Nå har vi avisene digitalt. Dog i lettere utgaver, fordi man har kuttet kostnader der de er dyrest. Blant de som produserer innholdet. I stedet burde man økt inntektene ved å sørge for at de som faktisk er interessert i innholdet kan kjøpe det.

Men nei.

Har du lyst til å lese en artikkel bak betalingsmur i Østlandsposten eller Telemark Arbeiderblad, får du generøst tilbud om å tegne to måneders abonnement for 99 kr.

Fatter ikke aviseierne at to måneders tilbud for 99 kr er helt uaktuelt når man ønsker å lese en artikkel? Vil ikke aviseierne ha lesere?

Hvorfor i all verden kan ikke bladfykene tilby artikler via Vipps eller noe annet enkelt som kan gjelde alle aviser?

En artikkel 5 kr betalt med en felles løsning for mange aviser!

Hvor vanskelig kan det være?

Landsmøte til journalistene burde fokusere på dette. Hjelp arbeidsgiverne deres å tjene penger. Da blir lesere, seere og lytter fornøyde og det kan bli mulig å tjene mer penger, som også kan gi flere journalistjobber.

Journalister må ta mer ansvar for sine arbeidsplasser ved å være på tilbudssiden når de økonomiske resultatene går mediebedriftene i mot. For konsernene og eierne makter tydeligvis ikke jobben selv.

Pressestøtte burde ikke gis mediebedrifter som ikke tilbyr sitt innhold på en lett tilgjengelig måte. Kanskje det hjelper?