VALGKAMPSAK 6 – NEI TIL KOMMENTARFELTS POLITIKK

Såkalte ”falske nyheter” og politikerforakt forsterkes av at hele budskap kommer halvt frem til mottager. Femlinjers budskap i sosiale medier er eksempel på dette.

Næringspolitikk.no vil hver uke frem til valget lansere ”gode saker” til de politiske partiene. Her kommer sak nummer 6:

I valgkampens åpningsfase har Næringspolitikk.no mottatt og publisert flere debattinnlegg fra stortingskandidater. Innleggene viser at det er investert tid, kompetanse, research og kunnskap. Det gir gode leseropplevelser, inngir respekt og troverdighet.

Næringspolitikk.no har valgt å ikke ha kommentarfelt. Valget er bevisst og et kompliment til forfattere som får publisert sine meningsytringer hos oss. Et godt og gjennomarbeidet budskap som bidrar til opplysning og lærerik debatt, skal ikke forstyrres av mer eller mindre impulsive og kjappe replikker avfyrt fra hofta.

Vi publiserer gjerne replikker til allerede publiserte innlegg , men i debattinnleggs format.

Sosiale medier har flere funksjoner. De positive er at seriøse budskap kan få større distribusjon og nå flere lesere. De negative er alles mulighet til å publisere sine innerste, ufiltrerte og lite gjennomtenkte tanker hurtig til mange (en sen kveldstime i lystig lag med seg selv eller andre.)

Såkalte ”falske nyheter” og politikerforakt forsterkes av at hele budskap kommer halvt frem til mottager. Femlinjers budskap i sosiale medier er eksempel på dette.