GRANSK ALLE MEDIEBEDRIFTENE – OG IKKE KUN NRK!

Kulturminister Linda Hofstad Helleland har bedt Medietilsynet granske NRK for å se om NRK misbruker sin makt – og lisensmidler – til å skape skjev konkurranse mot andre norske mediebedrifter.

Næringspolitikk.no mener dette er et marginalt problem. Det store problemet er at Staten finansierer norske mediebedrifter med selvdestruktive støtteordninger. Statsstøtten sparker bena under forbrukernes muligheter til å selv bestemme hvilke innhold de vil kjøpe – subsidiert med skattepenger.

Når publikum ikke får kjøpt det innholdet de ønsker fordi betalings- og distribusjonsløsningene er for proprietære ( lite samkjørte), taper mediebedriftene penger på løssalg og annonseprodukter de ellers kunne ha fått. Omsetningen går til sosiale medier som i realiteten ikke betaler skatt i Norge.

Når krybben er tom, bites hestene. Et gammelt ordtak som passer godt på mediebransjen, dessverre. Mediebedriftene er mer opptatt av å etablere geografiske monopoler finansiert med statsstøtte enn å utnytte digitale løsninger til å gi publikum det de ønsker og derved også tjene mer penger.

I den analoge verden samarbeidet papiravisene om distribusjonen. Det sikret de minste aviser distribusjon til de mest avsides liggende steder i landet og de største avisene distribusjon over hele landet.

I den digitale tidsalder er det viktigere å tape mindre enn konkurrent-konsernet, viktigere å klage på NRK og det aller viktigste å klage over sosiale medier. Men å samarbeide om å løse problemet ved å lage et felles digitalt system for salg, distribusjon, annonsetjenester og deling i egen eid sosial tjeneste?

NEI!

Næringspolitikk.no har derfor sett litt på hva som skal til for å lage en ”spotify for digitalt innhold”. Det skal lite til. Vi har sogar tatt kontakt med et par norske mediekonsern for å teste interessen.

Nei!

De prioriterer heller å låse sine abonnenter til egne medieprodukter enn å gi egne abonnenter tilgang til andre mediekonserns innhold. I mens går utviklingen og de store internasjonale digitale kjempene tar større og større del av norske forbrukeres oppmerksomhet og penger.

Det er enklere å angripe NRK enn amerikanske sosiale medier. Derfor tror vi at NRK må forberede seg på digital barbering. Om dette gir de digitale avisleserne større brukeropplevelse, er tvilsomt.

Derimot burde Kulturministeren bruke de statlige støttemidlene til å tvinge mediekonsernene til digitalt samarbeide – i forbrukernes interesse.

Hvis noen er interessert i hvordan digitalt system for løssalg av artikler, video og radio kan se ut, ta gjerne kontakt med oss. Vi har registrert det under arbeidstittel ”Newswapper.no” og deler det gjerne med oss. Det viktigste er forbrukernes tilfredshet – det er dem man skal leve av. Ikke statsstøtte.