MORAL, ETIKK OG HABILITET

Nye digitale forretningsmodeller er i ferd med å skape store problemer, men også nye muligheter i mange bransjer. Så også innen media, kommunikasjon og rådgivning. Hvor stopper den ene bransjen og hvor begynner den andre?

Ofte leser vi om selskaper som på en eller annen måte har brutt mot allmenn oppfatning av god forretningsmoral, etikk og habilitet. Ett år senere letter få eller ingen på øyenbrynene når det samme skjer igjen. Deretter blir den tidligere kritiserte løsningen en normal forretningsmodell.

I media ble det mange ganger ramaskrik da Trygve Hegnar etablerte seg med Kapital og senere Finansavisen. Mannen var jo både investor og redaktør. Attpå til i utgivelser som omtalte den samme finansbransjen han tjente seg rik i.

For ett par år siden utfordret og revolusjonerte VG annonsemarkedet med sitt eget reklamebyrå. Dog med ett litt annet navn, men aktiviteten er den samme. Annonsører kan gå til VG sitt byrå og få skrevet såkalt redaksjonell reklame. Det vil si artikler som merkes som annonse i avisen, men som bruker journalistisk produksjonsform.

I dag har de fleste store medier egne virksomheter som produserer redaksjonelle reklameartikler. De merkes mer eller mindre godt som ”annonse” og mange tar dem som god fisk og del av avisen. I radio, TV og film har man i mange år hatt sponsorer som har betalt for at sponsorers produkter skal fremkomme og være godt synlige i reportasjen, programmet eller filmen.

Selskapet som utgir Næringspolitikk.no vil også etablere betalte tjenester. Vi etablerer nå en egen avdeling – ”skrivestue” som tilbyr produksjon av tekster til de som måtte ønske. I tillegg vil den delen av virksomheten også tilby kurs og rådgivning innen kommunikasjon og næringspolitikk. Men, produksjon og publisering av lederkommentarer og publisering av innsendte debattartikler vil ikke bli berørt. De er vår redaksjonelle virksomhet.

 

 

 

 

Annonse