LA NÆRINGSLIVET SELGE NORGE SOM MERKEVARE!

Man behøver ikke være sportsinteressert for å ha fått med seg at det har vært skirenn i Holmenkollen i helgen. Kampen om medias oppmerksomheten ble vunnet av ”skiligans” – norske motsvarigheten til engelske ”hooligans”. Idrettsfans som feirer sine helter med bråk og spetakkel.

Var dette god merkevarebygging av Norge som reise destinasjon?

De store publikumsarrangementene blir stadig mer preget av mange som oppfører seg dårlig. Bruce Springsteens konsert i Frognerparken for to år siden ble for mange ødelagt av flatfyll.

Har den stadig mer og mer utagerende russefeiringen satt en standard for festing i offentlig rom og dratt resten av samfunnslivet etter seg? #meetoo satte en stopper for overstadige fest- og kvinneglade menn i jobbsammenheng. Hva skal sette stopper for norsk flatfyll i det offentlige rom?

Da kan man heller glede seg over distriktsavisene med interessante reportasjer som Sogn Avis sitt oppslag torsdag 8.mars. Her dokumenteres Norsk Hydro sitt engasjement i Årdal og Øvre Årdal. Avisen kan fortelle at hjørnestens- bedriften la igjen 185 millioner kroner hos det lokale næringslivet i 2017, samtidig som de produserer metall til blant annet bildeler for Peugeot, BMW, Ferrari, Audi og andre.

Sogn Avis intervjuer tre unge medarbeidere i Hydro, som forteller hvordan arbeidsgiver legger til rette for sosialt liv utenfor jobben gjennom prosjektet ”Hydro Young Professionals”. Friluftsliv med toppturer i regi egen fjellsportgruppe er kanskje bedre merkevarebygging av Norge enn flatfyll i Holmenkollen?

Kanskje VisitNorway også burde bruke næringslivet og eksportbedriftene våre til å selge merkevaren Norge som turistdestinasjon? I så måte kan Hydros engasjement rundt om i landet være et godt eksempel. Det finnes mange flere bedrifter. Ideen er herved lansert!