GI NRK DIGITALT SAMFUNNSOPPDRAG ELLERS STOPPER PRESSEN

Stimuler mediemarkedet ved å gi NRK et digitalt “public-service” oppdrag. Det gir forbrukerne bedre tilgang til norskproduserte kommersielle medieprodukter. Resultatet blir sunnere mediemarked til nytte for alle.  Dagens blanding av konkurransehemmende statsstøtte, monopoler og innsparing hemmer utviklingen og gir utenlandske skattespekulative aktører fortrinn.

Regjeringen har som kjent gitt Medietilsynet i oppdrag å undersøke om NRK har negativ påvirkning på mediemangfoldet. Etter en høringsrunde for ett års tid siden nærmer saken seg Stortinget. Forpostfektningene startet med debatt i Arendal og en felles kronikk i Dagens Næringsliv. Her skriver Schibsted, Aller, Amedia, Polaris, NHO og MBL blant annet at NRK ikke bør kopiere avisenes måte å formidle nyheter på. Les kronikken her.   (Link fra Mediebedriftenes Landsforenings nyhetsbrev).

Setningen “ikke kopiere avisenes måte å formidle nyheter på” bør gi grunn til undring da den viser til nyhetsproduksjon på nettet(nettavis). Det er definitivt ikke oppfunnet av norske medier og bør kunne utnyttes av alle world wide (web) som Internett heter. Også NRK.

Næringspolitikk.no har tidligere stilt seg svært skeptisk til at mediekonsern- og bedrifter som ikke vil samarbeide om brukervennlige digitale innloggings- og distribusjonsløsninger skal belønnes med statsstøtte – og digital barbering av NRK.

Næringspolitikk.no mener det er i tider hvor de kommersielle mediene ikke klarer konkurransen med amerikanske sosiale medier at nødvendigheten av en digital ”public broadcaster” kommer til sin nytte. Ett digitalt samfunnsoppdrag NRK i dag mangler.

De kommersielle mediene får en nødvendig referanseramme i form av NRK. Det gjelder kvalitativt innhold, kvantitativ nyhetsdekning og ikke minst ved å opprettholde arbeidsplasser og kompetanse.

De kommersielle mediene har i mange år nytt godt av kombinasjon geografiske monopoler, annonsemonopoler og statsstøtte. De har benyttet tiden til å melke det norske markedet for penger i stedet for å utvikle og fornye seg med brukervennlige løsninger.

Nå har den digitale utviklingen gått så langt og de norske kommersielle medieaktørene kommet så kort i forhold til Facebook, Google, Twitter og LinkedIn at de gyver løs på NRK. En borgerlig regjering vil selvfølgelig lytte til kommersielle aktørers angrep på en statlig lisensbedrift. Det ligger i politikkens natur.

Den borgerlige regjeringen bør i stedet bruke den statlige produksjonsstøtten kombinert med digitalt samfunnsoppdrag for NRK til å initiere bedre distribusjons,- salgs og forretningsutvikling. Det vil gi norske medieprodusenter større inntektspotensiale og konkurransekraft totalt og mot utenlandske medier.

I dag sitter mediekonsernene på hver sin tue med kronglete og forbrukeruvennlige innloggings- og betalingssystemer. Det finnes heller ikke et tilpasset sosialt medie for deling (datafangst) av innholdet med muligheter for kommersiell utveksling og kommentering forbrukere i mellom.

Næringspolitikk.no mener det er nå Stortinget  og regjeringen må ha is i magen og heller bruke statsstøtten som incitament for å få de norske mediebedriftene til å samarbeide. Slik mediebedriftene  gjorde i den analoge papirtidsalder, da de sammen eide og samarbeidet om utsendelse og distribusjon av papiraviser.

Mediebedriftene bør samarbeide om det samme i vår digitale tidsalder. Etabler en felles innlogging som gjør at du kan kjøpe og betale digitalt innhold på kryss og tvers av konserner og merkevarer. La annonsene henge med og sørg for at innholdet kan deles i et sikkert miljø. Da har man også et sosialt medie!

Dette sosiale mediet kan være verktøyet de kommersielle mediene behøver for å selge mer innhold, distribuere og selge flere annonser – kort sagt konkurrere mot de amerikanske sosiale mediene.

Hvorfor kan ikke eksempelvis Mediebedriftenes Landsforening gjøre dette, kan man spørre. Jo, der har man – som i andre næringspolitiske foreninger – tatt inn så mange medlemmer med divergerende markedsinterresser at de er blitt industrielt og utviklingsmessig handlingslammet.

Løsningen kan være at NRK  får i oppdrag å ta frem en innlogging, betalingsløsning (VIPPS?) og tilby dem til de andre mediehusene. NRK kan selv bruke den til å kreve inn lisens og sørge for at kun lisensbetalere får konsumere NRK`s digitale innhold. Dermed unngår man at noen konsumerer “gratis innhold” uten å betale hverken NRK-lisens eller kommersielt innhold.

Utfordringene er de samme i de andre nordiske land. La NRK være initiativtager og inviter gjerne med Sveriges Televisjon og Danmarks Radio. Da har vi en løsning for hele Norden og et sosialt medie som virkelig kan bli et alternativ til de som betaler mikroskatt i skatteparadis.

Skeptikerne vil kanskje si at NRK har utviklet seg ferdig med DAB. Her bør gårsdagens politikere og NRK-ledere innta skammekroken. Dagens NRK og politikere har sluttført arbeide gårsdagens NRK og politikere vedtok. At det var dumt bør ikke gå ut over fremtidens lesere, seere og lyttere når nye, andre tjenester behøves.

NRK mangler et digitalt “public service oppdrag. La dette bli en ene delen av NRK`s digitale oppdrag. Den andre delen av oppdraget kan være trafikk-generator for kommersielle nettmedier. Hvis NRK.no setter av plass til kommersielt finansiert redaksjonelt innhold slik trafikk-generatorer fungerer, vil NRK bidra til trafikk og inntekter til norske digitalt innhold  som ikke klarer annonsekampen mot de utenlandske aktørene.

Vi lar oss derfor inspirere av 70-tallet og oppfordrer: “Stopp Pressen – og legger til – slipp konkurransen fri”.

Forfatteren har bakgrunn fra planlegging og oppstart av kommersielle radio- og tvkanaler i Norge og Sverige, IPTV og vært rådgiver i NRK og telekomselskaper. Han har også ledet rammevilkårsprosjekter og rådgitt ulike mediepolitikere i Norden.

 

Annonse