OFFENTLIG BEGEISTRING PÅ SKATTEBETALERNES REGNING

I Oslo kommune står skandalene i kø. Mens vi leser om etterdønningene etter kommunale eiendomsoppkjøp til overpris, har en kommunalt ansatt satt karrieren på spill med å avsløre svindel med kunstgressbaner.

Oslo kommunes svar på skandalene er PR og begeistring. I Doffin finner vi utlysning på kommunens siste PR-oppdrag med frist 24.september der det blant annet heter:

”….et ønske om å skape kommunikasjon som inspirerer, engasjerer, overrasker og begeistrer. Vi legger vekt på kreativitet, nytenking og evne til å kommunisere godt med ulike målgrupper. Leverandøren bør være opptatt av å skape gode resultater sammen med oss, på en måte som gjør at vi med stolthet kan si at vi har forvaltet Oslo kommunes ressurser på en kostnadseffektiv og meget god måte”.

De fem PR-rådgiverne som Oslo kommune ønsker å engasjere i 2+2 år burde vært ansatt i en mediebedrift hvor oppgaven skulle vært å granske Oslo kommune. Det er de ikke. Sannsynligvis er de ansatt i et større PR-byrå som lever av å sminke offentlige blemmer fremfor å avsløre dem. Vi kan vente begeistrende annonser og filmer på kino og t-banen. Regningen kommer over skatteseddelen. Nye skandaler likeså.

For noen år siden arbeidet ett hundretalls mennesker i Aftenpostens Aftennummer, Aftenpostens Radioavis, NRK Østlandssendingen, Arbeiderbladet og en rekke lokale aviser i Oslo med å holde politikere, byråkrater og leverandører i ørene.

I dag er det en håndfull. De 674.000 innbyggerne i hovedstaden får ikke vite hva de 56.000 ansatte i Oslo kommune holder på med. Styrt av politikere som lar seg styre av PR-rådgivere. Valgt av velgere som lar seg begeistre av de samme PR-rådgiverne.

For ett par måneder siden kunne Næringspolitikk.no avsløre at det skal bygges en gangbru over Ring 3 ved Ullevåll Stadion. Prisen er høyere enn hva det kostet å bygge firefelts bru over Minnesund. Dette var en sak vi trodde ville vekke oppmerksomhet. Det gjorde den ikke. Det hadde den gjort i en tidsalder der media var opptatt av å tjene penger på journalistikk – enn antall klikk.

På den tiden samarbeidet avishusene om å distribuere papiraviser. I dag konkurrerer de om å gjøre hverandres digitalaviser mest mulig utilgjengelig gjennom kronglete betalingsløsninger og vanskelige innlogginger. Finansiert av Staten gjennom produksjonstilskudd.

Det er noe som heter at folket fortjener de politikerne de velger. Dagens omskrivning må være at velgerne fortjener den PR´n man velger. For de som synes dette er interessant, kan man gå inn på NRK.no og se programmet ”Lenge Leve Demokratiet” til den svenske journalisten Jan Scherman. De svenske tilstandene han beskriver er relativt like de norske tilstandene ingen beskriver. Ta en titt og la deg begeistre!

Link til programmet finner du her:

https://tv.nrk.no/program/KOID23000918/lenge-leve-demokratiet

Annonse