Får du trening gjennom jobb, den kan henge i en tynn tråd

Treningssenter og ansattrabatter er blant ordningene som fort kan bli evaluert bort når ny ordning for skatteføring blir gjeldende fra nyttår.

I forrige uke skrev Næringspolitikk.no om skatteføringen av bonuspoeng som opptjenes på jobbreiser, men brukes på private turer. Fra nyttår innføres en ny ordning som tilsier at arbeidsgiver får ansvaret for at det skattes av poengene og at det tillegges arbeidsgiveravgift.

Dette mener NHO og Virke vil medføre merarbeid for arbeidsgiver og vil komplisere føringen.

Les også: – Umulig for arbeidsgiver å holde rede på bonuspoeng

Men bonuspoeng er langt fra eneste ordningen vi har på arbeidsplassene hvor ansvaret for å skatte av ordningen overføres, bort fra den ansatte og over til ledelsen.

Rammer bredt

– Dette rammer alle bransjer og mange typer samarbeid mellom virksomheter, som for eksempel mellom arbeidsgiver og treningssenter. Det ble presentert som en forenkling, men det er mer for byråkratiet enn for virksomhetene. Mange må nå endre personalhåndbøker og annet for å fjerne tilgangen til rabattene slik at virksomhetene slipper rapporteringen, sier administrerende direktør Ivar Horneland Kristensen i Virke til Næringspolitikk.no

Han forklarer at beregningene som skal ligge til grunn er det departementet omtaler som «markedsverdi». Kristensen er ikke sikker på om departementet har full oversikt over hvordan prisene blir til i tjenestenæringen. Det er ingen fast endelig pris, skriver Virke-direktøren. Prisen som gis kan variere mellom kundene.

– Markedspris er det man får, rabattert eller ikke-rabattert, sier Kristensen.

Mindre trening?

Tidligere i høst gikk Virke høyt ut om hvordan regelverket vil påvirke rabatter på treningssenter, men det omhandler også personalpriser i varehandlene og som fortalt fly og hotellbonus.

Les også: Virke mener staten legger opp til for mye plunder og heft for mindre bedrifter

– Det tvinger virksomhetene til å drive med byråkrati, i stedet for å bruke kreftene på å skape verdier. Det er ingen tvil om at virksomheter som beholder rabattene får økte kostnader. Hvor vanskelig dette oppleves ser vi tydelig i her hos oss i Virke, hvor vi nå tilbyr kurs og veiledning til våre medlemmer, sier Ivar Horneland Kristensen.

Må tenke nytt

I Norges største treningsenterkjede, SatsElixia, er de nå midt i framskrivningene. Fredrik Solstad er ansvarlig for salg i norden og sier til Næringspolitikk at regelendringene betyr også endringer i hvordan kjeden jobber.

Mellom 25 og 30 prosent av kjedens medlemmer er bedriftskunder. Omtrent 70.000 trener basert på avtaler med bedriften de jobber i. Og flere av bedriftene har vært i kontakt med SatsElixia i det siste, og mye tyder på at de ikke helt er klar over omfanget.

– Personlig tror jeg dette vil strekke seg ut over i tid. Bedriftene vi har snakket med forstår ikke hvordan dette vil utfolde seg, og når vi har diskutert med dem om hva som skal innrapporteres, går det opp dem kompleksiteten i arbeidet. Med å finne ut hva slags medlemskap den enkelte ansatte har, og kostnadene, sier han.

I kjeden jobber de med å finne en bedre modell for kundene som gjør at blir enklest mulig.

– Jeg tror ikke dette blir teeningssenter-dødaren. men ordningen vil fort kunne få konsekvens for inaktive ansatte, kvinner og SMB-markedet.