Vi måker fram digitale klikk sjæl!

Å legge oss paddeflate for utenlandske skattefrie medier,  lite reflekterte norske politikere og ukritisk offentlig forvaltning uten kamp, gjør vi ikke. Derfor måker vi fram digitale klikk sjæl!

-Måk sjæl, sa nåværende byrådsleder Raymond Johansen da han i 1994 var byråd for samferdsel og kommunen fikk kritikk for snøryddingen. Det kan være en enkel, norsk vintertilpasset omskrivning av president John F.Kennedys berømte tale i 1961 da han sa: ”ask not what your country can do for you – ask what you can do for your country.”

Den digitale verden kan oppfattes som minst like urettferdig som ubrøytede fortau og nedsnødde innkjørsler. En artikkel produsert av en profesjonell journalist får like mye (lite) i annonseinntekt som bilde av en rumpe, pupp eller kommentar skrevet i fylla av en indignert bompengebetaler. Det er klikk som teller – uansett om det er bompengevrøvl, rumpe-pupp eller samfunnsnyttig reportasje.

Utenlandskeide sosiale medier lar publikum skrive “sjæl” og selger annonser på klikk-oppmerksomheten. Smart! At ikke de betaler noe særlig skatt i Norge er enda smartere. Det smarteste er når de får våre stortingspolitikere, regjeringsmedlemmer, NRK og offentlig administrasjon til også å bruke seg – og generere “klikk” som det selges “skattefrie” annonser på.

Samtidig drar våre mediepolitikere seg i håret og lurer på hvordan de skal få disse skattesnylterne som undergraver norsk journalistikk til å betale norsk skatt. Hårtrekkingen rapporterer de gjerne i de samme utenlandske skattesnylter-mediene.

Så til poenget: – Næringspolitikk.no gidder ikke se på dette våset lenger uten å forsøke å bidra til å gjøre noe med det. Vi “måker derfor fram digitale klikk sjæl” og har invitert noen nettaviser til samarbeide om å gjøre dette. Lage en løsning for å genere trafikk, selge annonser og utveksle innhold.

Om vi får det til, får tiden vise. Men, å legge seg paddeflate for utenlandske skattefrie medier,  lite reflekterte norske politikere og ukritisk offentlig forvaltning uten kamp, gjør vi ikke!

Derfor bruker vi mer tid på utvikling enn spalteproduksjon om dagen. Vi kommer knallsterkt tilbake i løpet av våren – og regner med å bidra til å sette vårt preg på Arendalsuka i midten av august.

I mellomtiden håper vi stadig flere politikere, fageksperter, næringspolitiske- og interesseforeninger vil bruke oss og ikke bare skattesnylterske medier med utenlandsk eierskap. Det er helt greit å være norsk i media også!