La Lego og Brio konkurrere om togtransport i Norge

Ut på tur, aldri sur. Det er vinterferie, men likevel kaller jobbmøte i Kristiansand. Kjøre bil, tog eller fly? Snøfall eliminerer bilen. Klimahensyn tar bort flyet og toget står igjen som alternativ. Vi forsøkte og ble sure på turen. Flere ganger. Til slutt var vi bare hel-sure.

Plass i ”komfortavdelingen” ble bestilt. En studietur fremover i toget viste at komforten i realiteten begrenset seg til sur kaffe og papiraviser. Merverdien var mer surhet og full av sverte.

LES MER: NSB passer ikke til jobbreiser

PC´ne ble satt opp på fang-bordene og mobilen lagt frem. Øvelsen ble gjentatt i det uendelige. Har kontakt – har ikke kontakt – mangler dekning – har litt dekning – har ikke dekning. Hallo..???!. Det var bare å glemme telefonen. PC`n fungerte greit uten nett. Det pleier den å gjøre.

LES MER: Bergensbanen rustes opp svarer politikere

Mens vi ventet på nett og dekning om hverandre for kontakt med ”skyen”   fikk vi med oss at  Aftenposten hadde en lang artikkel om anbudsutsettelse av Bergensbanen.

Her kunne franske, svenske og kinesiske tilbydere fortelle at de ville sprite opp togturene med ulike servicetjenester ”fordi man må jo tilbringe lang tid om bord på toget”.

Togpassasjerer vil ikke tilbringe lang tid på toget!

Vi vil komme rask fram. Da nytter det ikke med noen minutters forsinkelse mellom Oslo og Drammen slik at man må vente i det uendelige på motgående tog i huttaheita uten dekning og kontakt.

Det må bygges nye toglinjer. I begge veier – to spors –  slik man bygger veier. Det er bare norsk jernbane som har ett spor som deles av tog i begge retninger. Og skal man fra Oslo til Kristiansand, føles omvei om Kongsberg og Lunde som – ja, omvei.

Enten får man lage et helhetlig konsept ut av norske jernbanetransport og la Lego og Brio få konkurrere om togtransporten, eller så får man bygge skinner som gjør at transporten kan skje innenfor tider befolkning født etter 1900 kan akseptere.

Anbudsutsettelse av dagens togreiser blir som å pynte brura. Det er tid, Internett og mobiltelefoni som teller. Det bør NSB og Telenor klare. Når forutsetningene for en rask togreise med infrastruktur som Internett og mobiltelefoni foreligger – da er det grunnlag for å diskutere anbudsutsettelse. I mellomtiden blir det bil og fly! Dessverre.